Jump to content

Ygeia24 Θερμιδομετρητής: Πατήστε εδώ για να βρείτε τις θερμίδες που περιέχουν πάνω από 2.500 τροφές, μέσα από τον εύχρηστο θερμιδομετρητή μας Δείτε τα άρθρα μας στο κινητό και tablet σας και χρησιμοποιήστε τον εύχρηστο θερμιδομετρητή μας, μέσω της εφαρμογής Ygeia24 για iPhone, iPad και Android

 


Αναζήτηση:

Τα ιχθυέλαια και η προστασία της καρδιάς

  • You cannot reply to this topic
No replies to this topic

#1 ygeia

Posted 12 November 2012 - 07:48 PM





Οι γενιές εκείνων που γεννήθηκαν πριν από το 1980, δηλαδή οι άνθρωποι ηλικίας πάνω από τα 32 χρόνια, έχουν έρθει… αντιμέτωποι, όντας παιδιά, με το κουτάλι της μαμάς, που περιείχε ένα παχύρρευστο κακόγευστο υγρό το οποίο επίμονα τους έδινε να καταπιούν κι εκείνα αρνιόντουσαν πεισματικά! Ήταν το γνωστό μουρουνέλαιο.

Πρόκειται για ένα ιχθυέλαιο προερχόμενο από ένα είδος βακαλάου, το οποίο άρχισε να χορηγείται ευρέως στην Ευρώπη τη δεκαετία του ’40, ως αντιστάθμισμα των ελλείψεων στα τρόφιμα λόγω του πολέμου. Κυκλοφορούσε σε υγρή μορφή περίπου έως τα μέσα της δεκαετίας του ’70, οπότε και αντικαταστάθηκε από σταγόνες και αργότερα κυκλοφόρησε και σε μορφή κάψουλας, οπότε και απάλλαξε για πάντα τα παιδάκια από το μαρτύριο της κατάποσης αυτού του κακόγευστου υγρού.

Το συγκεκριμένο ιχθυέλαιο δεν χορηγείτο τυχαία, καθώς η πλούσια περιεκτικότητά του σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα το καθιστά ιδανικό για πρόληψη από πολλές παθήσεις όπως η νόσος Alzheimer, οι καρδιοπάθειες και τα εγκεφαλικά επεισόδια, η αρθρίτιδα και η κατάθλιψη. Επίσης, το μουρουνέλαιο συσχετίζεται με βελτιώσεις στη λειτουργία του εγκεφάλου και στη συμπεριφορά.

Αν και στη σύγχρονη εποχή δεν υπάρχει έλλειψη τροφίμων στις προηγμένες χώρες όπως την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, τα διαθέσιμα στοιχεία μας δείχνουν πως ένας στους πέντε κατοίκους των χωρών της Δύσης λαμβάνουν συστηματικά συμπληρώματα ιχθυελαίων για την προστασία της καρδιάς τους και εν γένει της υγείας τους.

Σύμφωνα, όμως, με την εφημερίδα «Sunday Times», οι επιστήμονες δεν έχουν συμφωνήσει ακόμη για τα οφέλη που παρέχουν τα ιχθυέλαια στο καρδιαγγειακό σύστημα, καθώς τα αποτελέσματα των μελετών για το συγκεκριμένο θέμα δίνουν αντικρουόμενα ευρήματα.

Οι μελέτες των «όχι»...

Από τις μελέτες με τα αρνητικά αποτελέσματα, η πιο πρόσφατη δημοσιεύθηκε στην «Επιθεώρηση της Αμερικανικής Ιατρικής Εταιρείας» (JAMA) πριν από δύο μήνες περίπου. Η συγκεκριμένη, βασίστηκε σε συνδυασμένη ανάλυση 20 προγενέστερων μελετών, στις οποίες είχαν λάβει μέρος 68.680 ασθενείς. Σ’ αυτήν, επιστήμονες του Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων έπειτα από την ανάλυση των στοιχείων, κατέληξαν στο συμπέρασμα πως η λήψη ιχθυελαίων ως συμπληρώματα δεν μειώνει τα εμφράγματα, τα εγκεφαλικά επεισόδια αλλά και τους θανάτους από καρδιοπάθεια.

Αντίστοιχη μελέτη του Πανεπιστημίου ΜακΜάστερ του Καναδά, η επονομαζόμενη Origin-Grace, δημοσιεύθηκε τον περασμένο Ιούνιο. Σύμφωνα με τα αποτελέσματά της, δεν κατέστη δυνατόν να βρεθούν καρδιολογικά οφέλη όσον αφορά την εξέλιξη της αθηροσκλήρωσης (στεφανιαίας νόσου) σε ασθενείς με διαβήτη αλλά και προδιαβητικούς ασθενείς.

Ανάλογα ήταν και τα ευρήματα μελέτης σε 20.000 ασθενείς στη Νότιο Κορέα, η οποία δημοσιεύθηκε λίγο νωρίτερα.

Επίσης, στα ίδια συμπεράσματα κατέληξε και μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2010 στη «New England Journal of Medicine», στην κορυφαία ιατρική επιθεώρηση παγκοσμίως. Η συγκεκριμένη αφορούσε 4.837 άνδρες, ασθενείς από καρδιοπάθεια, ηλικίας 60-80 ετών. Στους μισούς ασθενείς χορηγήθηκαν συμπληρώματα ιχθυελαίων και στους υπόλοιπους μια ανενεργός ουσία και τέθηκαν υπό παρακολούθηση από τους ερευνητές για χρονικό διάστημα περισσότερο από μία τριετία. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν πως ο αριθμός των εμφραγμάτων και στις δύο ομάδες ήταν παραπλήσιος.

Οι μελέτες των «ναι»…

Αξιολογώντας τα αποτελέσματα των μελετών που αναφέρθηκαν πιο πάνω, ίσως μας είναι αρκετά για να κλονιστεί η εμπιστοσύνη μας σχετικά με τη χρησιμότητα των συμπληρωμάτων ιχθυελαίων. Όμως, υπάρχει και ο αντίλογος, αφού αρκετές μελέτες έχουν καταδείξει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες στα ωμέγα-3 λιπαρά των συμπληρωμάτων ιχθυελαίων. Αυτές, έχουν την ιδιότητα να καταπραΰνουν τους πόνους της αρθρίτιδας περισσότερο απ’ ό,τι τα απλά παυσίπονα.

Επιπροσθέτως, άλλη μελέτη που εκπονήθηκε στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Οχάιο και δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα, κατέδειξε πως τα λιπαρά οξέα των ιχθυελαίων μπορεί να μειώνουν τη βιολογική γήρανση των κυττάρων. Επίσης, επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ μελέτησαν 14.500 νεαρούς ενήλικες, τους οποίους παρακολουθούσαν από τη γέννησή τους κατά τη δεκαετία του ’90. Σ’ αυτήν τη μελέτη τα στοιχεία κατέδειξαν πως η χρήση των ιχθυελαίων μπορεί να βελτιώνει την εγκεφαλική λειτουργία και να προστατεύει από την κατάθλιψη.

Ως τελευταίες, αναφέρουμε τις έρευνες για τη σχέση των ιχθυελαίων με τη συμπεριφορά των παιδιών, οι οποίες εκπονούνται εδώ και μία δεκαετία από τη Δρα Άλεξ Ρίτσαρντσον, ερευνήτρια στο Τμήμα Φυσιολογίας, Ανατομίας & Γενετικής του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Η Δρ Ρίτσαρντσον είναι απολύτως πεπεισμένη για τα οφέλη των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων και σημειώνει χαρακτηριστικά στους «Sunday Times»: «Οποιοσδήποτε πιστεύει ότι τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα δεν ωφελούν την υγεία, πρέπει να εξεταστεί από γιατρό. Κανείς δεν έχει βρει πότε και πώς ακριβώς προκαλεί καρκίνο το τσιγάρο, αλλά όλοι ξέρουμε πως αυτό είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός».

Η «γραμμή» των οργανισμών υγείας

Ας δούμε όμως και ποια είναι η θέση των αρμόδιων υγειονομικών ρυθμιστικών αρχών σε ό,τι αφορά τη χρήση των ιχθυελαίων. Το Εθνικό Ίδρυμα Υγείας & Κλινικής Υπεροχής της Βρετανίας (NICE), δηλαδή ο κυβερνητικός οργανισμός ο οποίος εκδίδει τις επίσημες συστάσεις για θέματα Υγείας στη Βρετανία, συνιστά να εξετάζεται η χορήγηση συμπληρωμάτων ιχθυελαίων κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου έπειτα από το έμφραγμα, σε εκείνους που δεν προσλαμβάνουν επαρκείς ποσότητες μέσω της διατροφής τους.

Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Προδιαγραφών Τροφίμων (EFSA), από την πλευρά της, παρ’ ότι απαγορεύει να αναγράφεται στα συμπληρώματα ιχθυελαίων πως μειώνουν τη νοσηρότητα, επιτρέπει να αναγράφονται «γενικοί ισχυρισμοί υγείας» όπως ότι συμβάλλουν στη διατήρηση της φυσιολογικής όρασης και στην καλή λειτουργία της καρδιάς και του εγκεφάλου, καθώς και στη φυσιολογική ανάπτυξη των παιδιών.

Οι καταναλωτές, όμως, οι οποίοι βρίσκονται ανάμεσα στις δύο ομάδες των υποστηρικτών και των πολέμιων των ιχθυελαίων, τι πρέπει να κάνουν; Όπως λέει η διατροφολόγος Βικτώρια Τέιλορ, του Βρετανικού Ιδρύματος Καρδιάς (BHF) «κανονικά, θα έπρεπε να προσλαμβάνουν από τη διατροφή τους τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που χρειάζονται. Αν όμως κάποιος δεν μπορεί, θα πρέπει με κάποιο τρόπο να τα αναπληρώσει, διότι αφ’ ενός ο οργανισμός δεν τα παράγει, αφ’ ετέρου τα χρειάζεται για σχεδόν όλες τις λειτουργίες του».

Φυσικές πηγές πρόσληψης ωμέγα-3 λιπαρών οξέων είναι τα «παχιά» ψάρια όπως ο σολομός, η σαρδέλα, το σκουμπρί, οι αντσούγιες και η ρέγγα. Επίσης, εμπεριέχονται σε ορισμένα φυτικά έλαια, όπως το λινέλαιο. Η συνιστώμενη δόση ωμέγα-3 λιπαρών οξέων ημερησίως ανέρχεται σε 400 mg τουλάχιστον. Ως μέτρο σύγκρισης μπορούμε να αναφέρουμε πως μια μέση μερίδα σολομού περιέχει 3.000 mg.

Attached Thumbnails

  • liquid-fish-oil-250x218.jpg



Εγγραφείτε στο newsletter του Ygeia24.com για να λαμβάνετε όλα τα νέα άρθρα υγείας:
Διεύθυνση e-mail: Συχνότητα λήψης:
______________________________________________________________________


Δείτε επίσης:
· Υγιεινή διατροφή και συγχρόνως αποτελεσματικό και υγιές μαύρισμα
· Τι δηλώνουν οι σφυγμοί για την κατάσταση του οργανισμού σας;
· Νηστεία και διατροφικές συμβουλές για καλά γεύματα κατά τη διάρκειά της
· Αυτές είναι οι βιταμίνες που σας ομορφαίνουν
· Οι παχύσαρκοι καρδιοπαθείς διατρέχουν μικρότερο κίνδυνο θανάτου από… καρδιά
· Η υπερκατανάλωση γλυκαντικών ουσιών βλάπτει τη μνήμη
· Προβιοτικά: Τι είναι και πώς ωφελούν το γαστρεντερικό σύστημα;
· Η επίδραση της καφεΐνης στη σωματική άσκηση και τη λιποδιάλυση
· Μείωση των κινητικών συμπτωμάτων του Πάρκινσον από την κατανάλωση καφέ
· Η αντικαρκινική δράση της ασπιρίνης
· Βάση της παιδικής διατροφής το σωστό πρωινό
· Δυσκοιλιότητα: Έξι απλά βήματα για την αντιμετώπισή της
· Σημαντικό γεύμα το κολατσιό στο σχολείο
· Κακάο, η θεϊκή τροφή!
· Ιδέες για υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή
· Πρωτεΐνες: Οι πηγές πρόσληψής τους και τα οφέλη για τον ανθρώπινο οργανισμό
· Τι είναι ο μεταβολισμός και πώς λειτουργεί
· Μεσογειακή διατροφή για υγιείς αρτηρίες
· Η κατανάλωση ψαριών προλαμβάνει το άσθμα;
· Η Περιφερειακή Αρτηριακή νόσος (ΠΑΝ) θέλει περπάτημα

Γαρίδες με λιγκουίνι θερμίδες
Το Ygeia24.com στο Facebook


Πατήστε εδώ για να μας επισκεφθείτε στο Twitter





0 user(s) are reading this topic

members, guests, anonymous users

Πολιτική απορρήτου και cookies - Privacy policy and cookie policy